Skrzynia biegów to obok silnika jeden z najważniejszych elementów samochodu Volvo XC40, XC60, XC70, XC90. Duży wpływ na prawidłowe działanie przekładni ma sposób operowania biegami, jak również znajdujący się w niej olej. Olej w skrzyni biegów pełni wiele funkcji. Nie tyko smaruje poszczególne elementy, diametralnie zmniejszając tarcie, ale również chłodzi rozgrzane podzespoły, łagodzi i wytłumia uderzenia kół zębatych. Poza tym niweluje drgania, chroni przed korozją i utrzymuje wszystko w czystości. Olej powinien posiadać odpowiednie parametry, dostosowane do konkretnego rodzaju skrzyni biegów w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90. Inny rodzaj będzie stosowany w skrzyni biegów auta miejskiego, inny zaś w aucie sportowym, gdzie obciążenia są większe. Olej nie może się pienić, oddziaływać agresywnie na uszczelki i inne elementy niemetalowe. Powinien także zachowywać odpowiednią konsystencję i właściwości smarujące bez względu na temperaturę.
Przekładnie ręczne stosowane w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 są stosunkowo trwałe i nie przysparzają większych kłopotów, funkcjonując prawidłowo przez cały okres ich żywotności. Pojawiające się problemy wynikają natomiast głównie z niewłaściwej eksploatacji, w tym m.in. nadmiernego przeciążania samochodów oraz brak kontroli poziomu oleju przekładniowego. Jedną z najczęstszych usterek jest nadmierne zużycie łożysk w skrzyni biegów, mogące doprowadzić do jej poważnego uszkodzenia. Niezależnie od zaistniałych symptomów niewłaściwej pracy skrzyni biegów, ostateczną i prawidłową diagnozę da się postawić dopiero po jej rozebraniu. Wykrycie usterki jest przy tym szczególnie istotne, ponieważ uszkodzenie lub nadmierne zużycie jednej części pociąga za sobą w wielu przypadkach awarię kolejnych. Stąd też po rozebraniu skrzyni przeprowadza się dokładne oględziny wszystkich jej elementów, aby wykluczyć ryzyko wtórnych awarii.
Najbardziej popularne przekładnie ręczne są zbudowana z dwóch wałków: sprzęgłowego, nazywanego głównym oraz pośredniego (w niektórych rozwiązaniach stosowane są dwa wałki pośrednie). Na wałku sprzęgłowym osadzone jest koło zębate, które przekazuje napęd na koło wałka pośredniego. Na obu wałkach znajdują się pary kół zębatych, odpowiadających poszczególnym przełożeniom: włączenie określonego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół. Ponadto w pojazdach z przednim napędem w obudowie skrzyni znajduje się także mechanizm różnicowy, nazywany potocznie dyferencjałem.
W Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 automatyczne skrzynie biegów zaczynają coraz częściej wypierać przekładnie manualne. Główny powód takiego stanu rzeczy stanowi łatwość ich obsługi, co jest szczególnie istotne w czasie poruszania się po zatłoczonych centrach miast. Poza tym automatyczne skrzynie biegów są coraz bardziej precyzyjne, co bezpośrednio przekłada się na polepszenie dynamiki jazdy i wzrost komfortu podróżowania.
Nie powinno się holować Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, ponieważ może to prowadzić do jej uszkodzenia. Jeśli nie ma innego wyjścia (brak możliwości przewiezienia samochodu na lawecie), dopuszczalne jest podholowanie na krótkim dystansie. Do holowania należy się jednak odpowiednio przygotować: przede wszystkim dźwignia przekładni musi być ustawiona w pozycji N, zaś olej w skrzyni uzupełniony ponad poziom maksymalny. Holując należy pamiętając, aby nie przekraczać prędkości 30-40 km/h, robiąc przy tym częste przerwy. Te ostatnie są niezbędne ze względu na to, iż przy wyłączonym silniku nie pracuje pompa olejowa skrzyni (napędzane przez koła elementy przekładni nie są wtedy wystarczająco smarowane i przez to narażone na nadmierne zużycie). Gdy na skutek zaistniałej usterki w skrzyni nie ma oleju lub ze względu na jej nieszczelność nie da się go dolać, holowanie pojazdu może nastąpić dopiero po rozłączeniu układu przeniesienia napędu. Jak to zrobić? Konieczne jest zdemontowanie półosi w przypadku przedniego napędu lub wału przy napędzie tylnym.
Podstawą niezawodnej pracy przekładni automatycznych Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 jest okresowa wymiana oleju. Nieprawdą jest, iż w automatycznych skrzyniach biegów olej jest niewymienialny. W przypadku tradycyjnych przekładni np. Aisin AW55-50 wyposażonych w sprzęgło hydrokinetyczne, olej należy wymieniać po przebiegach 60 tys. km. Należy pamiętać, iż wraz z olejem musi być wymieniany jego filtr, który − poza swoją podstawową funkcją − jest również odpowiedzialny za właściwą cyrkulację oleju. Wyjątek w tym względzie stanowią skrzynie automatyczne, w których filtr jest zabudowany wewnątrz i wymieniany jest wyłącznie podczas napraw.
Brak okresowej wymiany oleju prowadzi do zbierania się zanieczyszczeń, które blokują elektrozawory i z czasem prowadzą do uszkodzeń zespołu sterującego. Na skutek niewłaściwej eksploatacji przekładni automatycznej (np. podczas próby wyjechania autem z grzęzawiska lub zaspy śnieżnej), może również dojść do przegrzania oleju i skrzyni. Uszkodzeniu ulegają wtedy zarówno uszczelnienia i tarcze cierne, ale też sprzęgło hydrokinetyczne.
Okazuje się jednak, iż winę za nieprawidłową pracę skrzyni automatycznej, nie ponoszą wyłącznie jej elementy składowe. Przyczyniają się do tego również problemy z osprzętem elektrycznym silnika, np. niewłaściwe funkcjonowanie świec, alternatora.
Automatycznym skrzynią biegów szkodzi również tuning, w tym przede wszystkim wzrost momentu obrotowego silnika. Może on wpływać na przyspieszone zużycie poszczególnych elementów automatycznej skrzyni biegów, a nawet spowodować jej nieodwracalne uszkodzenie.
Uszkodzoną skrzynię biegów w Volovo XC40, X60, XC70, XC90 można zastąpić w naszym Serwisie Lemon Car Volvo Warszawa nowym elementem. W grę wchodzi również profesjonalna regeneracja automatycznej skrzyni biegów, przywracająca w pełni jej działanie. Dzięki naszej pomocy Twoje Volvo znów będzie bezpieczne i w pełni sprawne.
Wymiana oleju automatyczna skrzynia biegów Volvo Warszawa
Naprawa utomatyczna skrzynia biegów Volvo Warszawa
Aisin AW55-50 Volvo Warszawa
Wymiana skrzyni biegów Volvo Warszawa