W samochodach Volvo XC40, X60, XC70, XC90 stosowane jest zawieszenie niezależne -obecnie najpopularniejsze, głównie ze względu na prostotę konstrukcji oraz trwałość. Zawieszenie niezależne składa się z dwóch zwrotnic kolumnowych (tzw. kolumny McPhersona z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi) i wahaczy poprzecznych. Zaletą niezależnego zawieszenia jest mała masa własna całego układu, a także spełnianie podwójnej funkcji: nośno-amortyzującej. Minusem jest natomiast podatność całego układu na przeciążenia.
Stopniowe zużycie poszczególnych elementów składowych Volvo XC40, X60, XC70, XC90 jest czymś oczywistym i normalnym. Podobnie jest również w przypadku części wchodzących w skład ich zawieszeń – z tą jednak różnicą, iż w tym przypadku bardzo trudno ocenić stopień zużycia lub potencjalne uszkodzenia poszczególnych elementów.
Zazwyczaj niedomagania zawieszeń Volvo XC40, X60, XC70, XC90 objawiają się stopniowo, np. w postaci utrudnień w utrzymywaniu właściwego toru jazdy, pogorszenia przyczepności czy nietypowych odgłosów podczas skręcania kół (trzeszczenie wydobywające się z górnego zamocowania kolumny). W takich przypadkach musimy jak najszybciej zdiagnozować działanie poszczególnych części zawieszenia. Jest to szczególnie istotne, ponieważ dopiero po zdemontowaniu danego elementu składowego można właściwie określić stopień jego zużycia lub uszkodzenia. Ponadto kontrolę najbardziej newralgicznych punktów zawieszenia powinno się przeprowadzać podczas każdej okresowej wizyty w warsztacie. Odpowiednio szybkie zdiagnozowanie potencjalnych uszkodzeń uchroni nas przed kosztownymi naprawami, jak również zapewni bezpieczeństwo podróżowania.
Jedną z przyczyn niedomagań układu zawieszenia Volvo XC40, X60, XC70, XC90 jest uszkodzenie łożyska kolumny McPhersona. To ostatnie łączy kolumnę z nadwoziem i składa się z elementu metalowo-gumowego oraz osiowego łożyska tocznego. Wszelkie hałasy dobiegające z górnego zamocowania kolumny McPhersona mogą świadczyć o uszkodzeniu łożyska. Czym ono skutkuje? Przede wszystkim układ kierowniczy działa nieprecyzyjnie, a konkretnie rzecz ujmując samochód pokonuje zakręty z dużą niestabilnością. Niebezpieczeństwo stwarza również opóźniona reakcja na obroty koła kierownicy. Podczas dokonywania naprawy łożyska tocznego konieczne jest wyjęcie kolumny McPhersona, oczywiście po uprzednim demontażu drążka stabilizatora oraz odłączeniu zwrotnic od przekładni kierowniczej. Następny krok to rozebranie kolumny i zastąpienie uszkodzonego łożyska nowym.
Elementami zawieszenia Volvo XC40, X60, XC70, XC90 na które musimy również zwrócić szczególną uwagę, są drążki kierownicze. Konkretnie chodzi tutaj o znajdujące się na ich końcach przeguby kulowe. Te są bowiem najbardziej narażone na potencjalne uszkodzenia, np. po wpadnięciu w głęboką dziurę w nawierzchni (na szczęście jest ich już coraz mniej na naszych drogach) lub po awaryjnym zjeździe na nieutwardzone pobocze. Co ciekawe, w przypadku normalnej codziennej eksploatacji postępujące zużycie drążków kierowniczych (przegubów kulowych) jest praktycznie niezauważalne dla kierującego. Szybkość tego procesu jest przy tym uzależniona od właściwej geometrii ustawienia kół – w przypadku niewłaściwej będzie dawało się zauważyć postępujące pogorszenie precyzji prowadzenia samochodu na drodze. Zarówno w przypadku mocnego zużycia drążków kierowniczych (w tym przede wszystkim przegubów kulowych), jak i nagłego uszkodzenia mechanicznego, konieczna jest ich wymiana.
W trosce o prawidłowe funkcjonowanie zawieszenia Volvo XC40, X60, XC70, XC90 należy dbać o amortyzatory jak również współpracujące z nimi elementy, takie jak: osłony, odboje, łożyska, poduszki, talerze oporowe i sprężyny. Nieodzowna jest także okresowa kontrola elementów złącznych zawieszenia, w postaci śrub, podkładek i nakrętek.
W Volvo XC40, X60, XC70, XC90 przede wszystkim szczegółowej kontoli poddajemy osłony i odboje amortyzatorów. Podstawowym zadaniem osłon jest niedopuszczanie do przedostawania się zanieczyszczeń w postaci piasku, kurzu i soli w sezonie zimowym, do tłoczysk amortyzatorów. Uszkodzone osłony przepuszczają zanieczyszczenia, które w krótkim czasie przyczyniają się do uszkodzeń amortyzatorów. Zazwyczaj wtedy dochodzi do wycieku oleju lub znacznego spadku ciśnienia gazu. Podczas okresowej kontroli elementów zawieszenia należy również zwrócić uwagę na stan techniczny odbojów. Tylko nieuszkodzone, charakteryzujące się właściwą elestycznością, gwarantują bezawaryjną pracę amortyzatorów. Bywają jednak skrajne przypadki, w których nieprawidłowo funkcjonujące odboje mogą doprowadzić do uszkodzenia amortyzatorów.
W Volvo XC40, X60, XC70, XC90 przede wszystkim szczegółowej kontoli poddajemy osłony i odboje amortyzatorów. Podstawowym zadaniem osłon jest niedopuszczanie do przedostawania się zanieczyszczeń w postaci piasku, kurzu i soli w sezonie zimowym, do tłoczysk amortyzatorów. Uszkodzone osłony przepuszczają zanieczyszczenia, które w krótkim czasie przyczyniają się do uszkodzeń amortyzatorów. Zazwyczaj wtedy dochodzi do wycieku oleju lub znacznego spadku ciśnienia gazu. Podczas okresowej kontroli elementów zawieszenia należy również zwrócić uwagę na stan techniczny odbojów. Tylko nieuszkodzone, charakteryzujące się właściwą elestycznością, gwarantują bezawaryjną pracę amortyzatorów. Bywają jednak skrajne przypadki, w których nieprawidłowo funkcjonujące odboje mogą doprowadzić do uszkodzenia amortyzatorów.
Kontrolując stan techniczny zawieszenia Volvo XC40, X60, XC70, XC90 , musimy również dokładnie sprawdzić pozostałe elementy. W tym przypadku chodzi o łączniki stabilizatora, poduszki stabilizatora, gumy stabilizatora, sworznie wahacza, nakrętki, śruby i podkładki. Warto okresowo sprawdzać stan ich dokręcenia oraz odpowiednio szybko reagować w przypadku stwierdzenia ubytków. Przy każdorazowej wymianie amortyzatorów na nowe, należy również wymieniać wszystkie elementy złączne. Całościowa wymiana zapewnia bowiem bezawaryjne funkcjonowanie całego zawieszenia, bez ryzyka uszkodzenia któregoś z nie wymienionych jego elementów.
Najważniejszym elementem zawieszenia Volvo są amortyzatory. Należy je wymieniać po stwierdzeniu zmniejszonej siły tłumienia drgań – bezwwzględnie zaś po gwałtownym uszkodzeniu, m.in. wjechaniu w głęboką dziurę lub wyrwę w jezdni. Amortyzatory zawsze wymienia się parami. Jest to szczególnie istotne, ponieważ przy wymianie tylko jednego amortyzatora (np. tego bardziej uszkodzonego), siła tłumienia drgań zawieszenia będzie różna po obu stronach pojazdu.
Zawieszenie Volvo XC40, X60, XC70, XC90 musi zapewnić bezpieczne i przewidywalne prowadzenie oraz możliwie wysoki komfort jazdy. Nieprzyjemne drgania absorbują tuleje metalowo-gumowe, które znajdziemy m.in. w łącznikach stabilizatorów, mocowaniach amortyzatorów oraz ramionach wahaczy. Odpowiednio dobrana mieszanka gumy pochłania wstrząsy, ale odkształca się w minimalnym stopniu, by geometria zawieszenia nie ulegała chwilowym zmianom. Tuleje ulegają naturalnemu zużyciu podczas jazdy po nierównościach. Z biegiem czasu guma między metalowymi elementami twardnieje i staje się coraz bardziej krucha.
Uszkodzone zawieszenie w Volovo XC40, X60, XC70, XC90 można zastąpić w naszym Serwis Lemon Car Volvo Warszawa nowymi elementami. Możemy zawsze liczyć na pomoc ze strony najlepszych mechaników z Serwisu Volvo Lemon Car Warszawa. Dzięki nam można korzystać z szybkich i sprawnych wymian, a także z doradztwa jak poprawnie eksploatować i serwisować Volvo. Dzięki naszej pomocy Twoje Volvo znów będzie bezpieczne i w pełni sprawne.
Wymiana Amortyzatorów
Sprężyn Zawieszenia
Drążków
Końcówek Wahaczy
Osłon
Volvo Warszawa